Om het vakmanschap en een baan in de technische sector weer aantrekkelijk te maken en het imago van havengerelateerde banen te transformeren, is RVS van mening dat jongeren op vroege leeftijd met de verschillende skills die daarvoor zijn vereist in aanraking moeten komen, zodat hun interesse wordt gewekt en hun talenten worden ontwikkeld. RVS werkt samen met met JINC. Deze zet met voorlichting en bezoeken aan bedrijven de eerste stap, maar RVS houdt zich bezig met de daadwerkelijke training van van elkaar versterkende skills: van soft skills in het basisonderwijsuitvoering tot generieke competenties in het VMBO en vakskills in het MBO. Deze doorlopende leerlijnen bieden ten slotte een perspectief op het HBO. Om deze skills ook buitenschools sociaal-cultureel te versterken werkt RVS aan het concept ‘vakhuis’: een fysieke plek waar kinderen en jongeren van 10-14 (basisschool en VMBO) sociaal-cultureel met techniek, zorg/gezondheid, ICT en cultuur aan de slag gaan. Zo wordt het gat gedicht waar de vroegtijdige schoolverlaters invallen als zij na hun 12e jaar de wijk verlaten. Door de activiteiten in het vakhuis, waaraan ook jongerenwerkers nieuwe stijl verbonden zijn, wordt het jongeren en hun ouders mogelijk gemaakt een gerichte keuze voor vervolgonderwijs te maken en daarmee voortijdige schooluitval te verminderen.
Wat is het Vakhuis: niet chillen maar skillen
Het Vakhuis is een fysieke ruimte in de wijk waarin 10-14 jarigen op speelse wijze hun eerste structurele ervaring opdoen met vakskills. De basisschoolleerlingen uit de bovenbouw in clinics en gerichte vrije tijdsactiviteiten, de middelbare schoolleerlingen uit de onderbouw (die ook via het buurtwerk meedoen) in clinics en stages. De vakskills beslaan drie richtingen: zorg, ICT en electrotechniek & kleinmetaal. Nadenken en werken aan duurzaamheid – zowel fysiek als sociaal – is een inzet. In het Vakhuis wordt geleerd, gewerkt en vrije tijd zinvol besteed. Het is geen kinderopvang of chillplek, maar evenmin een wijkschool of een vakschool. Het Vakhuis biedt gelegenheid aan jongeren uit de wijk om zich speels maar serieus algemeen te oriënteren op vakmanschap binnen een cultuurmaatschappelijke context. In het Vakhuis wordt ook de Weekendschool gevestigd. Hier komen de meer getalenteerde, intrinsiek gemotiveerde kinderen uit dezelfde leeftijdsgroep met behoefte aan extra stimulansen in aanraking met wetenschappers, kunstenaars en het bedrijfsleven.