Dit ontwikkelingstraject is in het schooljaar 2008-2009 in het kader van Pact op Zuid op openbare basisschool Bloemhof in Rotterdam Zuid uitgezet. Dit traject is in samenwerking met de Erasmus Universiteit (Faculteit Wijsbegeerte) en het Verweij-Jonker Instituut wetenschappelijk gemonitord. Wegens het succes van het traject ‘Fysieke Integriteit’ krijgt RVS via het consortium Veerkracht de kans om ook in Carnisse op meerdere basisscholen een soortgelijk traject uit te zetten.
Fysieke Integriteit?
Fysieke Integriteit van kinderen betekent dat ze goed in hun vel zitten. Dit wordt afgemeten aan een drietal condities: fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief. Drie jaar lang zijn deze condities wetenschappelijk getest en vergeleken met een aantal doelen. Negatief: Het terugdringen van overgewicht en zwaarlijvigheid, verminderen van onderling pestgedrag en agressie, opheffen sociaal isolement, transformeren van defensief en negatief zelfbeeld. Positief: Versterken van de totale fysieke conditie, versterken van zelfvertrouwen en wederkerigheid, versterken eco-sociaal zorgbesef, vergroten ambitieniveau en versterken positief zelfbeeld. Kernschool OBS Bloemhof verankerde als eerste de verschillende fysieke, sociale en mentale aspecten in het basisschoolleerplan (2008). Om ze te integreren rolde RVS vervolgens vier concrete, op elkaar afgestemde trajectlijnen uit om aan de bovenstaande doelen tegemoet te komen: een judolijn, een kooklijn, een ecolijn en een filosofielijn. Dit is een integraal voorstel waarmee de gestelde problemen en ambities concreet te lijf worden gegaan.